Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κο Κ. Καραμανλή
Προς : Καλλιθέα, 16/10/2019
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και Δικτύων Αρ. πρωτ.: 2425
Υπουργό
κο Κωνσταντίνο Καραμανλή
Κοινοποίηση:
Υφυπουργό Μεταφορών
κο Γιάννη Κεφαλογιάννη
Πρωθυπουργό
κο Κυριάκο Μητσοτάκη
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Σας υποβάλλουμε το παρόν υπόμνημα σχετικά με το φλέγον ζήτημα της ισχύος και πρόσφατης θέσης σε εφαρμογή (από 26/9/2019) των νομοθετικών διατάξεων περί της διαπίστωσης κατά τον τεχνικό έλεγχο του ΚΤΕΟ εμφανούς παραποιήσεως του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων.
Αντιπροσωπεύοντας έναν ολόκληρο κλάδο επαγγελματιών εμπόρων αυτοκινήτων από το έτος 1964 και μέχρι σήμερα και έχοντας υπόψιν μας σε όλες του τις διαστάσεις το πρόβλημα της παραποίησης των μετρητών διανυθέντων χιλιομέτρων των οχημάτων, σας ξεκαθαρίζουμε εξυπαρχής ότι εκπροσωπώντας και αντιπροσωπεύοντας τους υγιείς και νόμιμους συναδέλφους - εμπόρους αυτοκινήτων, ήμασταν είμαστε και θα είμαστε αρωγοί και σύμμαχοι σας σε οιαδήποτε προσπάθεια γίνεται για την πάταξη του παραεμπορίου και της μη νομιμότητας. Άλλωστε αν ανατρέξετε στα αρχεία σας θα βρείτε πρωτοκολλημένες αναφορές και εκκλήσεις του Σωματείου μας για πολλά κλαδικά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένου και του επίμαχου, για να διενεργήσετε τις κατάλληλες παρεμβάσεις για την εξυγίανση της αγοράς, τις οποίες ουδέποτε λάβατε υπόψιν.
Δυστυχώς, όπως σχεδόν πάντοτε συμβαίνει στην πολύπαθη χώρα μας, για την αντιμετώπιση ενός παραβατικού φαινομένου ακολουθείται η συνταγή της δυσανάλογης και υπερβολικής νομοθετικής ρύθμισης με δυσανάλογες ποινές, διαδικασίες και κυρώσεις που προκαλούν ενίοτε ( όπως στην περίπτωσή μας ) εμπλοκή ενός μεγάλου αριθμού προσώπων, κατόχων αυτοκινήτων, εμπόρων αυτοκινήτων, υπαλλήλων ΚΤΕΟ, εξουσιοδοτημένων τεχνιτών οργάνων, κλπ για παρελθόν χρονικό διάστημα 5 και περισσοτέρων ετών.
Συγκεκριμένα δια των ισχυουσών πλέον ρυθμίσεων όταν κατά τον έλεγχο του ΚΤΕΟ διαπιστώνεται εμφανής παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων, ο ιδιοκτήτης του οχήματος, υποβάλει στο ΚΤΕΟ υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 στην οποία δηλώνει αν επιθυμεί ή όχι τις ποινικές κυρώσεις που αφορούν στην παραποίηση το μετρητή. Η υπεύθυνη δήλωση και η εξουσιοδότηση διατηρούνται στο αρχείο του ΚΤΕΟ για χρονικό διάστημα που προβλέπεται ( πόσο δεν ορίζεται, ούτε αν τα ΚΤΕΟ δημόσια και ιδιωτικά τηρούν επακριβώς τις διατάξεις του GDPR, αν έχουν επαρκή και ποια τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφάλειας τήρησης των προσωπικών δεδομένων κλπ ) Ορίζεται ότι αν προκύπτει η επιθυμία για επιβολή ποινικών κυρώσεων το ΚΤΕΟ αποστέλλει στην αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών αντίγραφο της ανωτέρω υπεύθυνης δήλωσης και ενημερωτικό σημείωμα συνοδευόμενο από φωτοαντίγραφο του ΔΤΕ προκειμένου να εφαρμοστούν τα οριζόμενα στην παρ. 6 του άρθρου 9 και στην παράγραφο 2 του άρθρου 17 της αρ 49372/3352/2017 που αφορούν στις ποινικές κυρώσεις.
Παρά το γεγονός ότι αμέσως μεταγενέστερα και προφανώς αντιλαμβανόμενοι ότι δια των ρυθμίσεών σας αναγορεύσατε τα ΚΤΕΟ - ως μη έδει - σε ένα είδος ατύπου εισαγγελέα κα τούτο δεν ήταν θεμιτό ούτε νόμιμο, και σπεύσατε να διευκρινίσετε με εγκύκλιό σας ότι η διαδικασία αποσκοπεί απλώς στην ενημέρωση του ιδιοκτήτη από τα ΚΤΕΟ για τις νόμιμες ενέργειές του, επί λέξει :« Σας ενημερώνουμε ότι στο τεύχος Β΄3593 της Εφημερίδας της Κυβέρνησης δημοσιεύθηκε η υπουργική απόφαση του θέματος με ισχύ από 26 Σεπτεμβρίου 2019.Σε συνέχεια της σχετικής εγκυκλίου σας διευκρινίζουμε τα εξής:
α) Η δήλωση της επιθυμίας των ποινικών κυρώσεων που αφορούν στην εμφανή παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων και που αναγράφεται στο κείμενο της Υπεύθυνης Δήλωσης που προβλέπεται στην παρ. 10 του άρθρου 12 «Διόρθωση ένδειξης μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων», αποσκοπεί στην ενημέρωση του ιδιοκτήτη από το ΚΤΕΟ για τις νόμιμες ενέργειές του και δεν αποτελεί εκκίνηση των ποινικών κυρώσεων για τις οποίες θα πρέπει να ακολουθηθεί η διαδικασία της υποβολής εγκλήσεως, βάσει των διατάξεων του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019) Α΄ 95, όπως ισχύει από τον δηλούντα.
β) Οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών της χώρας, διατηρούν αρχείο των απεσταλμένων εγγράφων από το ΚΤΕΟ για χρονικό διάστημα που προβλέπεται από τις οικείες διατάξεις, προκειμένου να διαβιβαστούν στην αρμόδια εισαγγελία εφόσον ζητηθούν», ωστόσο αφήσατε αυτήν την διαδικασία να ισχύει. Για την ισότητα και την ισονομία, προφανώς θα πρέπει να θεσπιστούν ανάλογες διαδικασίες και για τα λοιπά αδικήματα που υπάγονται σε αντίστοιχα υπουργεία και υπηρεσίες έτσι ώστε να ενημερώνονται με αντίστοιχο τρόπο οι πολίτες και να διευκολύνονται να εγείρουν τις ποινικές και αστικές εγκλήσεις τους κατά των αυτουργών.
Περαιτέρω, ανατρέχοντας στις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 9 και της παρ 2 του άρθρου 17 της αρ 49372/3352/2017 που αφορούν στις ποινικές κυρώσεις, όπως αναφέρεται, καταφανώς αντιγράφοντας την πρόβλεψη της κοινοτικής οδηγίας «Άρθρο 21 Ποινές : Τα κράτη μέλη θεσπίζουν τους κανόνες σχετικά με τις ποινές που επιβάλλονται για παραβιάσεις των διατάξεων της παρούσας οδηγίας και λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να εξασφαλίσουν την εφαρμογή τους. Οι ποινές αυτές είναι αποτελεσματικές, αναλογικές, αποτρεπτικές και δεν εισάγουν διακρίσεις.», ενημερώνεται ο ενδιαφερόμενος ο οποίος αναμένει να έχει νομοθετηθεί συγκεκριμένο αδίκημα που να επιφέρει συγκεκριμένη ποινή, ότι η εν λόγω παραποίηση επισύρει (γενικώς) αποτρεπτικές, αναλογικές και αποτελεσματικές διοικητικές και ποινικές κυρώσεις που δεν εισάγουν διακρίσεις. Και στην παρ. 2 του άρθρου 17 ότι εφαρμόζονται οι ποινές του Αστικού και του Ποινικού κώδικα. Σύμφωνα όμως με τις γενικές αρχές της εφαρμογής της ποινικής νομοθεσίας ( άρθρο 1 του ΠΚ και άρθρο 7 παρ.1 Συντάγματος ) όπως την ορίζει και το ελληνικό Σύνταγμα, οι ποινές εφαρμόζονται για το μέλλον και δεν έχουν αναδρομική ισχύ, όπως επιχειρείτε δια της ρυθμίσεως να εφαρμόσετε, ορίζοντας ότι τα αδικήματα θα αφορούν πράξεις που έχουν συντελεστεί την προηγούμενη 5ετία από την ισχύ της υπουργικής αποφάσεως. Για άλλη μία φορά ο τρόπος με τον οποίο εναρμονίζεται η ελληνική νομοθεσία με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή εκφεύγει του αναλογούντος μέτρου και γίνεται δυσανάλογος προκαλώντας περισσότερα προβλήματα απ’ όσα επιθυμεί να επιλύσει. Σας υπενθυμίζουμε ότι η ευρωπαϊκή οδηγία ορίζει :
«Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε για τους σκοπούς του ελέγχου του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων, εφόσον υπάρχει μετρητής διανυθέντων χιλιομέτρων, να παρέχονται στους ελεγκτές οι πληροφορίες που περιλήφθησαν στον προηγούμενο τεχνικό έλεγχο αμέσως μόλις αυτές διατίθενται ηλεκτρονικά. Σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων με σκοπό τη μείωση ή την αλλοίωση της ένδειξης της καταγεγραμμένης από όχημα απόστασης, η παραποίηση αυτή επισύρει αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές κυρώσεις που δεν εισάγουν διακρίσεις»
Εν όψει των ανωτέρω έχουμε την πεποίθηση ότι ο τρόπος και η διαδικασία που έχει νομοθετικά επιλεγεί και ισχύει είναι ευθέως αντισυνταγματική και παράνομη και θα πρέπει να αναθεωρηθεί από την Πολιτεία. Θα πρέπει να προβλεφθούν συγκεκριμένες ποινές για το εν λόγω αδίκημα οι οποίες να ισχύσουν για το μέλλον και να τιμωρούνται πράγματι και αυστηρά οι παραβάτες γνωρίζοντας ακριβώς την διαδικασία και το προβλεπόμενο διοικητικό πρόστιμο και την ποινή.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ
Την άμεση παρέμβασή σας προκειμένου να αντικατασταθούν οι ανωτέρω νομοθετικές διατάξεις με νεότερες οι οποίες να προβλέπουν εφεξής και για τις στο μέλλον διαπραττόμενες πράξεις εμφανούς παραποίησης μετρητών χιλιομέτρων συγκεκριμένες και αυστηρές ποινές και διαδικασίες επιβολής. Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφόρηση ή συνάντηση.
υ.γ. Σας υπενθυμίζουμε ότι ο κλάδος συνολικά προσφέρει στην ελληνική οικονομία σε ετήσια βάση περί τα 300 εκατ. ευρώ, απαριθμεί περίπου 6 χιλιάδες επιχειρήσεις και απασχολεί άμεσα πάνω από 25 χιλιάδες εργαζόμενους και έμμεσα πολλές επιπλέον χιλιάδες που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο του κλάδου.
Το τελευταίο διάστημα έχει γίνει μια ενορχηστρωμένη επίθεση από συγκεκριμένους κύκλους (αρχής γενομένης επί κυβερνήσεως Σύριζα) που αποσκοπεί στην εξαφάνιση της μικρομεσαίας επιχείρησης από το χώρο του αυτοκινήτου και οδηγεί στην πλήρη χειραγώγηση της αγοράς και κατ' επέκταση θα επιφέρει μονοπωλιακό καθεστώς και στην αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου με ό,τι συνέπειες θα έχει αυτό εις βάρος του καταναλωτή.
Με εκτίμηση
Εκ μέρους του Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΥΡΑΤΣΟΣ
Για να δείτε το υπόμνημα σε μορφή pdf, παρακαλώ πατήστε εδώ.